پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229991
رقم صادرات نفت در لايحه بودجه 99 محقق نمي‌شود/غفلت دولت از اصلاح نظام مالياتي به نفع مردم
تاریخ انتشار : 1398/10/01 08:02:44
نمایش : 1381
عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي با تاکيد بر اينکه براي جبران کسري بودجه بايد به سمت اصلاح نظام مالياتي کشور به نفع مردم حرکت کرد، گفت: دولت در بودجه 99، فروش روزانه يک ميليون بشکه نفت را پيش‌بيني کرده است در حالي که خود دولت هم معتقد است اين عدد محقق نمي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدهادي سبحانيان کارشناس اقتصادي و عضو هيئت علمي دانشگاه خوارزمي درباره کليات لايحه بودجه 99 گفت: از زمان خروج آمريکا از برجام، فروش نفت ايران متاثر شد و از همان زمان انتظار مي­‌رفت که اين مساله در بودجه سال 98 ديده شود. يعني بودجه‌­اي متناسب با شرايط تحريمي بنويسند ولي در عمل اين اتفاق نيفتاد. وعده دولت اين بود که در بودجه سال 99 اين اصلاحات را انجام خواهد داد. لذا حداقل انتظار اين بود که لايحه بودجه سال آينده با اصلاحات ساختاري، تقديم مجلس شود که در آن وابستگي به درآمدهاي نفتي واقع‌­بينانه باشد. 

وي افزود: دولت در بودجه 99، فروش روزانه يک ميليون بشکه نفت را پيش­‌بيني کرده است در حالي که همه کارشناسان آن را بيش­‌برآوردي بسيار زياد مي­‌دانند و خود دولت هم معتقد است اين عدد محقق نمي‌­شود. ما وقتي منابع نفتي را زياد در نظر بگيريم، ديگر دولت عزم جدي براي استفاده از ساير کانال­‌هاي درآمدي از خود نشان نمي­‌دهد.

سبحانيان در ادامه اظهار داشت: حداقل انتظار اين بود که در لايحه بودجه 99 منابع نفتي را کاهش مي­‌دادند. در حالي که اکنون سهم درآمدهاي نفتي براي سال آينده 48 هزار ميليارد تومان، يعني صادرات روزانه يک ميليون بشکه لحاظ شده و همچنين قرار است 30 هزار ميليارد از صندوق توسعه استقراض و 47 هزار ميليارد تومان ديگر نيز از آن برداشت شود. مجموع اين ارقام، ميزان استفاده دولت از منابع نفتي را نشان مي­دهد که متناسب با آن، مصارفي هم در نظر گرفته­ شده است. بنابراين وقتي صادرات يک ميليون بشکه محقق نشود در بحث مصارف هم به مشکل خواهيم خورد.

*دولت در بودجه سال 99 نسبت به اصلاح نظام مالياتي غفلت داشته است

عضو هيئت علمي دانشگاه خوارزمي با انتقاد از لايحه بودجه 99 در حوزه مالياتي گفت: حوزه ماليات يکي از محورهاي اصلاحات ساختاري است که از سوي سازمان برنامه و بودجه هم اعلام مي­شد اما بررسي لايحه بودجه نشان مي­دهد اتفاق متفاوتي در اين زمينه نسبت به سنوات گذشته رخ نداده است. در واقع اگرچه سهم 41 درصدي براي ماليات در منابع عمومي کشور در نظر گرفته شده ولي پرسش اصلي اين است که اين افزايش قرار است چگونه محقق شود؟

وي ادامه داد: اصلاحات ساختاري به تبديل عدد مثلا 100 به 120 نيست بلکه به شيوه وصول آن است. در حال حاضر مردم ملاحظه مي­کنند درآمدشان مشابه خيلي‌­هاي ديگر است اما ماليات بيشتري پرداخت مي­‌کنند و يا بسياري هستند که درآمدهاي بالاتري دارند که يا ماليات نمي­دهند يا کمتر پرداخت مي­‌کنند. بنابراين براي جبران کسري بودجه بايد به سمت اصلاح نظام مالياتي کشور به نفع مردم حرکت کرد و يکي از مهمترين غفلت‌هاي لايحه بودجه 99 اين است که اتفاق مشخصي در نظام مالياتي کشور نيفتاده است.

*واگذاري دارايي‌هاي دولت به ارزش 48 هزار ميليارد تومان محلي براي فساد است

سبحانيان خاطر نشان کرد: دولت بحث مولدسازي دارايي­هايش را نوآوري در بودجه 99 مي­داند در حالي اين واژه شايد جديد به نظر برسد اما در سنوات گذشته هم مطرح بوده است. مولدسازي اموال دولتي مسير خيلي بدي براي تامين مالي نيست. زيرا دولت دارايي‌­هاي زيادي دارد که از آنها استفاده نمي­‌کند و اگر آنها را مولد کند روش بدي نخواهد بود اما اين کار شرط دارد.

اين کارشناس اقتصادي اظهار داشت: رقمي که براي اين مساله در بودجه 99 آمده نزديک به 48 هزار ميليارد تومان است. درحاليکه از همين محل در هفت ماه ابتداي سال جاري فقط نزديک به 300 ميليارد تومان به دست آمد. لذا اولين نقدي که در اين خصوص وارد شده اين است که استراتژي دولت براي انجام اين کار چيست؟ در لايحه بودجه به هيچ برنامه‌­اي ارائه نشده است. دولت سازوکار مشخصي براي اين کار ارائه نکرده و فقط گمانه‌­زني هايي در مورد اينکه فروش دارايي‌­هاي به چه ترتيبي خواهد بود، مطرح است. بنابراين به دليل عدم شفافيت، اين اقدام مي­تواند به صورت بالقوه محل فساد باشد.

منبع: فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html